måndag 12 maj 2008

Gör något av det du har

Den utmaningen finns i bloggen Beas barnslikheter och den har jag antagit. På mitt eget sätt eftersom jag är värdelös på att sy och faktiskt inte ens tycker att det är roligt. Men det finns ju andra sätt att göra det på!



Vad i allsindar tänker ni väl nu, bygger människorna ett dass på tomten? Är de inte riktigt sluga i huvudet eller? Nej, något dass blir det inte. Det är fyraåringen som ska få en lekstuga. Byggd av virket från vedboden som höll på att dimpa ner i grannens trädgård. Det är lite kvar att göra på den som ni kan se...



Men tills maken får dit bakväggen och ett fönster kan man ju sitta därinne och mysa. Snart går det att känna doften av kaprifol också, den är på G att börja blomma. Hela staketet bakom sonens lilla "Konfusenbo" är täckt av kaprifol så sena kvällar i maj och september är luften fylld av kaprifoldoft.



Syrenen nere vid jordgubbslandet har också slagit ut i helgen och i morse på väg till dagmammornas gemensamma lokal för att lämna av minstingen upptäckte jag lupiner som är på vippen att börja blomma.

Jordgubbslandet ja. Där har vi ännu ett projekt som passar in i utmaningen. I helgen har jag och maken rensat ogräs och planterat alla revorna i det gamla potatislandet. Så nu har vi ett hyfsat stort jordgubbsland där lille G kan gå och snatta gubbar när andan faller på. Det ser ju ut att kunna räcka till mig också. :-)



Jag var ju kaxig och lovade er bilder från butiken som jag håller på och skapar i källaren. Med saker jag redan hade, märk väl! Det är långtifrån färdigt men här kommer några bilder iaf.



På min gamla spegelbyrå hamnade porslinet från Kasa-DK och muggar från Miljögården.



I barnens Billy-bokhyllor i björkfanér trängs alla möjliga godbitar från Rice, Miljögården, House Doctor, TrendKompagniet och Madam Stoltz. Man kan ju tycka att jag borde ha målat hyllorna vita men jag har mina skäl till att inte göra det. För det första har jag bara lånat dem av mina barn och lånegods målar man inte. För det andra kände jag att jag ville visa att man inte måste måla vitt för att kunna inreda med lantliga detaljer.

Ibland får jag känslan av att många tycker att tröskeln är för hög att kliva över när man vill byta inredningsstil. Personligen avskyr jag att sy och måla är inte mycket roligare det heller om jag ska vara helt uppriktig. Så därför är jag för inredning som inte kräver en massa jobb. Ordet "måste" har jag också svårt för. Det ska vara roligt att inreda, man ska våga visa vem man är i inredningen och våga ta ut svängarna. Jag måste erkänna att jag tycker att det är supersnyggt med en konsekvent genomförd inredning som verkligen innehåller allt stiltypiskt. Men jag skulle aldrig klara av att genomföra det själv. Det skulle ju betyda att jag skulle gå miste om andra vackra inslag från andra stilar... :-)



Avslutar med en bild på en av mina Appleblossom-pelargoner.

Ha en skön och solig dag! Kramar till er alla!

4 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Mycket fina saker - den där almanacken var jättefin - och stor.- Vilket härligt jordgubbsland - du kanske kan ha självplock för kunderna också! ;-)

Kram Maud

Mitt liv - Mina drömmar sa...

Vad kul med lekstugefixande :) Blir nog jättebra när det är klart!! Kul att kunna ta tillvara på gamla saker och återanvända1

Kram Annica

Smått och gott hos Lina sa...

SÅ mycket fint!

Kram Lina

Lotta sa...

Åh vad härligt med lekstuga. Det har jag drömt om till alla barnen, men det har aldrig blivit av.

Och det ser väldigt bra ut med butik i källaren! Och du skriver så himla bra precis det jag så ofta tänker. Älskar att se andras superpimpade hem där allting stämmer och hänger ihop. Men eftersom jag aldrig lyckas få till det själv, så har jag lyckats övertyga mig själv att mitt hem duger fint som det är, i sin blandning.

Ha det gott min vän!
Varma kramar
Lotta