onsdag 17 september 2008

Älskade gryta

Jo, jag vet, jag lovade mer bilder på Ullaredsshoppingen men ni får hålla er. Jag har annat att dela med mig av idag. Snabbmat. Blä, tänker ni säkert, jag har ätit McD hundra gånger redan och vill inte höra ordet snabbmat mer i detta livet. Lugn, ni slipper! För jag tänker skriva om Gryta, denna underbara hösträtt som finns i säkert tusentals olika varianter. Och bär man sig väl åt så är gryta riktig snabbmat.

Sim sala bim!



Grytbas
Buffé nr 1 2008, sid 24

Ingredienser
Portioner: 4 satser grytbitar + buljong

2.4 kg grytbitar av nöt (eller hel bit, t ex bog eller högrev)
2 gula lökar
2 morötter
ca 1 liter vatten
2 flaskor lättöl (à 33 cl)
20 vitpepparkorn
4 lagerblad
1/2 dl kinesisk soja
1 msk salt
50 g smör


Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel


Gör så här
1. Skala lök och morot och skär i grova bitar.
2. Skär ev helt kött i 3x3 cm stora bitar. Bryn grytbitarna i smör i stekpanna i omgångar.
3. Lägg över i en stor kastrull. Tillsätt vatten och lättöl.
4. Koka upp och skumma av.
5. Tillsätt lök, morot, peppar, lagerblad, soja och salt. Sjud under lock i 1–1 1/2 timme.
6. Ta upp grytbitarna och fördela i 4 frysförpackningar. Sila av buljongen och fyll på i förpackningarna (ca 4 dl buljong i varje). Låt svalna och frys in.

FÖR ALLA? Äggfri. Gör glutenfri: lättöl, speciellt mörkt, kan innehålla gluten. Säkert val är tex Spendrups Original I. Gör mjölkfri: bryn i mjölkfritt margarin eller olja i stället för smör.

Som ni ser så är inte jag upphovskvinnan, det är Ica som ska ha all credd för det här receptet. :)

Jag vet, det ser inte så upphetsande ut men föreställ dig detta scenario:

Precis innan du ilar iväg till jobbet plockar du ut en burk grytbas ur frysen och ställer den på tining i kylen. När du kommer hem välter du ner innehållet i burken i en traktörpanna, häller i ett paket matlagningsgrädde och en rejäl klick dijonsenap och låt det hela puttra en stund. Under tiden skalar du potatis och skär i bitar, stoppar dem i en kastrull och kokar. Lägg i en rejäl mängd örtmarinerade vitlöksklyftor i din gryta och så många kalamataoliver som du tycker går åt. Förvandla potatisarna till ett fast potatismos. Vips har du nu rört ihop en gourmetmiddag med fransk touch som skulle få vilken kock som helst att bli grön av avund. :)

Tycker du inte om vitlök och oliver? Blanda i strimlat bacon, äppeltärningar, stora vita bönor och smaksätt med timjan istället.

Bon Appetit!

3 kommentarer:

Lotta sa...

Mums, mums, mums!

Älskar grytor! Och jag älskar faktiskt att det tar lite tid, gillar att stå där och hacka och skiva och sen röra. Fast det är ju praktiskt att ha i frysen så det blir någorlunda snabbmat ibland.

Ha en härlig dag!
Kram
Lotta

Petra sa...

*asgarv*, jaså du vågar inte dra till med en rejäl spökfest?? Fick genast syn framför mig med en bunke stela barn, gapandes av skräck! Förtvivlade föräldrar och lilla Sanna bannlyst från föräldraträffar, klädespartyn och guud vet allt i all evighet!
Tapeten blev superfin! Gillar liv och rörelse i barnrum. Receptet kommer jag inte att prova på, hatar att laga mat - spisen backar när jag närmar mig köket. Det där med att skära kött osv med varsam hand, inget för mig. Jag hackar och slår och tar ut mina aggressioner över att jag överhuvudtaget behöver stå och pinas där!
Däremot tar jag gärna emot en inbjudan om middagsbjudning *blink, blink*!
Fanns där mkt förresten i Ullared? Ska ju på årlig koll med Alex i november så det blir ju en tur inom... Såklart! Mannen försökte smita förbi förra året, jag somnade på vägen. Tvingade honom att vända om - och då hade vi hunnit ända till Halmstad... Galen kvinna?? Jovars... eller jäkla shoppingsugen!
Sköt om dig och lycka till med barnkalaset!
Kram
P

Gårdsromantik sa...

Det lät som en riktig gourmetgryta - skall testa till helgen!

Kram Maud