måndag 15 september 2008

Dubbelmoral, barnrum och Ullared

Hösten har kommit, det går liksom inte att komma ifrån längre. I morse var jag präktig morsa och tjatade på barnen om vikten av att bära mössa och knäppa jackan och hur viktigt det är med strumpor och hur skööööönt det är med fleece. Ungefär tre timmar senare gav jag mig själv ut för en cykeltur. Bara en snabbis ner på stan för att införskaffa tejp, frimärken, kuvert, äpplen och lite smågodis, kort sagt lite av livets nödtorft. ;) Bar jag mössa? Nej. Hade jag en varm jacka? Nej. Hade jag på mig strumpor och ordentliga skor? Nej (eller nja ifall Crocs räknas som ordentliga skor). Frös jag? Ja, det gjorde jag! Sensmoral: Dubbelmoralister fryser häcken av sig vid cykelturer. :D

Den som gillar finstämda romantiska barnrum med ett sammanhållet tema kan sluta läsa nu och zappa vidare till nästa blogg. ;) Medan jag röjde järnet i Ullared var maken hemma och satte upp tapeter. I ungefär ett år :o har vi funderat på fondväggen i Oskars rum. Inte konstant funderat, någon måtta får det ju vara, men ofta nog för att vara störande har funderingarna satt fart. Resultat:



Tapeten heter "Planetpolare" och kommer från Åhléns. Oskar störtgillar den och det gör vi föräldrar också. Helt plötsligt blev rummet förändrat och helt klart till det bättre!



Sängen är Ikeas "Minnen" som vi köpte i somras. Så skönt att vara av med det gamla hemska furuåbäket! Lådan under sängen är en "Dilling" sänglåda från Ikea och i den ligger allt Lego. Lätt att plocka fram, lätt att plocka undan!



Lyckan är en egen TV. Åtminstone för mina barn. De är lyckliga ägare till 50% vardera av vår gamla tjock-TV. Dessutom gjorde maken ett smart köp; en kombinerad VHS- och DVD-spelare. Femåringen njuter av de gamla videofilmerna, uppkrupen i brorsans säng med de stora kuddarna bakom ryggen.



Så här ser för övrigt lillbrorsans rum ut för tillfället. Maken har satt gips där i helgen så nu är det bara spackel, slipning, målning, tapetsering och lite golvläggning kvar så är det klart. Jag förstår varför familjens minsting tar sin tillflykt till Disneys förlovade värld i brorsans rum. Jag skulle inte heller fixa att vistas i byggkaoset...



Avslutar med en bild på ett Ullaredsinköp. Två nya Rosti-skålar för 139 kronor. Mer bilder kommer i morgon eller så. Det blev ett jätteinlägg det här ändå.

Nu måste jag sätta fart med att stoppa fakturor i kuvert och sedan cykla till brevlådan. Och ja, med strumpor och tjock jacka på. :)

Kram till er alla!

7 kommentarer:

Lotta sa...

Ja du, dubbelmoral finns det gott om! Här har du en till morsa som gnäller på 17-åringen och 14-åringen att de ska ha jacka på, men som själv glatt fortfarande springer i flipflop. Fast mina pojkar lyder ju inte mig förstås, de gör som de vill. Tur man har Cajsa kvar som fortfarande lyder mamman.

Helfräsig tapet! Förstår verkligen att Oskar är helförtjust! Mer färg och mönster åt barnen! ;-)

Stor kram vännen min!

Lotta

Tidsmästarinnan sa...

jag gillar verkligen nya barnrummet - toppen!!
Och Ullared, det är ju så kul, nu måste jag kika in snart igen och se vad du hittade mer där!

Stor kram!

Susanne

Anonym sa...

Åh så läcker tapet! Vilket barn skulle inte bli glad över en sån färgklick i sitt vita rum! :-D
Härligt tycker jag!

Kul att läsa din blogg, du bjuder på lite mer än bara inredning! :-)

Kram!

Anonym sa...

Såna läckra tapeter!
mvh smillasplats.blogg.se

Hemma hos Klara... sa...

Känner igen mig, ställde in mina sommarsandaler i garderoben i går...

Vilken läcker tapet, förstår att det är en favorit. Dottern har också sängen "minnen" fast vit, gillar den skarpt.

Wow, vilket häftigt monsterkalas ni kommer att ha :)

Ha det gott!
Kram Helena

Anonym sa...

stämmer så bra med denna dubbelmoral:-)
Vilka läcker tapet, förstår att du gillar den.
ska läsa vidare i din fina blogg.
Kram

Handplockat sa...

Jag blir alltid på så gott humör när jag kikar in till dej
idag inget undantag =)

tack för att du tar dej tid och lämnar fotavtryck hos mej

kramen