lördag 23 februari 2008

För nu är våren kommen...

Rent metreologiskt sett så är det vår här i Östergötland just nu. Krokus, tulpaner och pärlhyacinter börjar titta upp i rabatter och gräsmatta och mars lurar runt hörnet. Här hemma har äntligen de rödrandiga hissgardinerna gått i sommaride, de kommer tillbaka i höst!



Det blev till att plocka fram strykbräda, strykjärn och sprejflaska för att snygga till panellängderna. Sprejflaskan är egentligen en blomspruta från Lisbeth Dahl men den funkar fint till strykning också.



Självklart kan man inte ägna sig åt något så spännande som strykning på egen hand! Fyraåringen var en hängiven assistent under strykningen och här övningskör han med kallt strykjärn. Det ska böjas i tid som det gamla ordspråket säger och jag hoppas att framtida flickvänner har vett att uppskatta att jag väckt hans intresse för strykning. :-D



Något annat som också börjats i tid med i år är odlandet. Fyraåringen köpte sig en påse ärter på Konsum när han och pappa var och handlade. Nu en knapp vecka senare är ärtplantorna ca en dm höga och den ständiga frågan är "När kan vi äta dom?".

Nu vankas det grillad korv - härligt med öppen spis! Man kan grilla året om utan att frysa rumpan av sig eller bli genomblöt i regnet...

Trevlig fortsättning på helgen och tack för alla rara kommentarer!

8 kommentarer:

Himmelbit/Njut en smula sa...

Jag är såå sugen på den lilla underbara blomsprutan! Kan bli så att jag bara MÅSTE skicka iväg en beställning på den ;-).

Ha en toppenhelg!

Lotta sa...

Hej vännen!
Bara till att hålla tummarna att sonens nyfunna intresse håller i sig, kan avslöja att det inte hållit i sig för mina två tonårssöner! :-D

Älskar blomsprutan, den kanske också borde hamna i korgen när jag ska beställa min lilla höna!

Massa kramar!
Lotta

me and alice sa...

Hej!!!
Åh, en sån gullig liten pojke du har... Min pojke är snart 11 år och han är flitig med att hjälpa till självmant... Så du är på god väg att lyckas!*fniss*
Härligt att byta till lite mer våriga gardiner...
kram Susanne

Solsjö - Under en vind sa...

Vilket vårmys!! Nya gardiner och egna ärtor! Den där blomsprutan är såå fin!

Ha en fortsatt skön söndag! Kramis!

zandrisens.blogg.se sa...

Underbart att du fostrar sonen i strykning! Just nu är dottern med maken i byggvaryhuset och köper skruv iklädd blåbrallor i st 104 :-) Kanske vore en tjej för sonen din i framtiden? ;-)

Tack för fina rader i bloggen, sånt värmer mer än vårsolen!

Solstrimmor & Stjärnstrålar sa...

Hoppas intresset håller i sig i framtiden, sån't uppskattar ju vi tjejer, eller hur?
Blomsprutan är riktigt söt!
kram
nina

Petra sa...

Visst är det härligt med årstider - varje tid har sin njutning, eller hur? Sköt om dig! Kramiz /Petra

Millas hem sa...

Hejsan!
Det är precis som du säger, när det gäller blomsprutan. Jag har en likadan. Min man: En vinägerdusch!!
Ja...man kan nog ha den till mycket!
Kram Camilla