söndag 25 november 2007

Hemlängtan...

De av er som känner mig lite närmare vet att jag lever med en ständig hemlängtan. Det blir så när man har två hemländer. För hur född jag än är i Sverige kan jag aldrig komma ifrån att jag har rötter i Estland. En fantastisk liten jordplätt som från första besöket kändes lika hemma som Sverige. Det är nog ingen slump att jag är gift med estländare. Det är verkligen en "match made in heaven"! :-)



Nu är det bara knappt två veckor kvar till vår efterlängtade Tallinnkryssning. I vanliga fall brukar vi åka iväg på en långhelg runt Allhelgona och hälsa på släkten men i år blev det inget. Maken har nytt jobb och jag har både skola och Nublu. Så vi ser fram mot vår dag i Tallinn, äntligen ska vi gå på julmarknaden!



Reportage i Aftonbladet om julmarknaden i Tallinn

Här ser ni vad vi har att se fram emot! Vi hoppar över frukostbuffén på båten och äter på Maiasmokk istället - köttproger, te och några goda kakor. Sedan blir det Kalevbutiken på Lai 1 bredvid dockteatern. Därefter styr vi kosan mot Raekoja och pejlar av julmarknaden. Handlar sockor åt barnen vid "yllemuren" "Mürivahe" för att sedan hoppa på en "tramm" och åka till Keskturg för att köpa surkål, syrad gurka och annat smaskens. Tramm tillbaka till hamnen och Norde Centrum där vi äter lunch på Kikka Kõrts och avslutar med att handla diverse förnödenheter på Rimi som grillade kycklingklubbor till kvällmaten, öl, kakor och kex, bröd och makens omhuldade blodkorv (jag gillar korv, men inte dom!). Sen blir det bubbelpool, bastu och spelautomater kvällen lång på båten.



Jag har julpiffat lite här hemma i helgen. Det kommer ett inlägg om det senare idag. Nu är det dags att väcka barnen för en ny dag med skola och dagmamma.

Inga kommentarer: