torsdag 26 juli 2007

Lyckan är ett kök!

Jag erkänner direkt. Jag är en köksfetichist. Min speciella favorit är lantkök. Så när vi äntligen efter nästan fem år kunde göra oss av med köket från helvetet så frossade vi loss i lantkök både maken och jag. Har man bara 15 kvm kök är det svårt att få till det ultimata lantköket men vi gjorde det bästa vi kunde utan att ruinera oss. Så här blev det:



På bilden är inte köket helt färdigt som ni kanske förstår. Diskhon i porslin är en storfavorit.



På Nordhjems vinterrea fyndade jag sockerburken från House Doctor och kakformarna i zink från Bloomingville. Gardinen är faktiskt en duk från Green Gate som förvandlats till en rull-uppgardin med hjälp av list, rundstav och snöre. Perfekt för mig som avskyr att sy!



Bilden är lite mörk men här syns den härligt långa och rymliga köksbänken. Där micron är fanns det förut ett stort kallskafferi som omöjliggjorde vettig användning av hela den väggen. Som ni ser föll vi totalt för Ikeas upplägg med skåpen Ståt, mörk bänkskiva och svarta snirkliga handtag. Tack vare egna ärvda grejer syns det ändå att det är vårt hem och inte ett skyltfönster från Älmhult. :-)



Det blev ingen vit köksmöbel heller. Vi älskar björk, så är det bara. Dessutom ser bordet ut som en lillebror till vårt Norden matbord som står i matsalen bredvid köket. Vi borde antagligen skämmas över att vi gillar kontrasten mellan det ljusa i köket och våra svarta stolar men det har vi ingen lust med heller. :-) Köksklockan hade jag gått och suktat efter i ett halvår ungefär innan jag hittade den på rea på Åhléns. Jag älskar det lite retroinspirerade 50-talsstuket på den. Vårt hus är ju faktiskt byggt 1950.



Vi valde ljusgrått till pärlsponten och listerna. Det gick inte att sätta skåp där bänken är byggd pga av någon lådliknande mackapär som inte fick tas bort tydligen. Här är det tänkt att kudden från Green Gate ska få sällskap av ett fårskinn så småningom.

Numera älskar vi vårt kök och att få börja dagen med en frukost där känns som en ynnest.

Inga kommentarer: