fredag 27 juli 2007

Den obefintliga gräsmattan



Vår trädgård är så långt ifrån den gräsgröna golfbanemattan man kan komma. Huset ligger nämligen i en mager skogsbacke med hälleberget ca decimetern under matjorden. Lägg sedan till att huset ligger högt beläget och utsatt för gassande sol större delen av dagen. Det har varit en stor sorg för maken under de 5 år vi bott här. Flera desperata försök har gjorts för att få till en tät och frodig gräsmatta och jag har avstyrt flera desperata idéer om att riva bort befintlig växtlighet och ersätta den med gräsmatta på rulle. Äntligen tycks polletten ha fallit ned, gräs är inte för oss. Istället lägger vi sten och applåderar varje kvadratdecimeter som fetbladsväxterna erövrar på framsidan.



Prunkande rabatter är också att förglömma. Dåligt med matjord och berg som skjuter i dagen både här och där gör ingen odlare glad. Så i år fick jag nog av min torftiga ogrästyngda "have" och bestämde mig för att odla i kruka i stället. Eller snarare, krukor. Det bruna höganäskruset är ett arv efter min älskade farmor och det saltglaserade har jag fått av mamma.



I det saltglaserade kruset bor min klematis. Den passade helt fräckt på att blomma när vi var på semester. Tror jag. Jag har iaf inte sett till några blommor på den. I det bruna kruset bor en fuchsia. Jag älskar fuchsior, de är så härligt glamourösa och lättskötta.



En gammal sockerlåda fodrades med en sopsäck och fylldes med några vita begonior, ett par vita blommor av okänd modell och för den typiskt nubluistiska kontrasten ett par lobelior. :-)



Så här ser det ut från trappan på framsidan. Maken har gjort ett hästjobb och grävt bort den förtvinade gräsmattan och ersatt den med stenar upphittade i trädgården.



En dag när jag var på jobbet passade maken på och gjorde färdigt stenfontänen. Det är den lite udda stensamlingen i framkanten av stenläggningen. Naturligtvis blev han inte nöjd med den så nu ska den göras om. Det lär inte bli den sista make-overn misstänker jag. Mycket av det vi gör här hemma är enligt trial and error-metoden. :-)



Jag avslutar med en bild på min lavendelhäck som jag planterade förra året. Jag köpte plantor som jag planterade i krukor på trappan. Eftersom de blommade så villigt och länge planterade jag ut dem i mitt "stenparti". Tyvärr växer det mycket ogräs i stenpartiet också, det blir så när ingen brytt sig om att rensa de senaste 20 åren. Åtskilliga hinkar med ogräs har jag burit till komposten i år trots att det inte ser så ut. :-(

Inga kommentarer: