måndag 30 juli 2007

Lite skatter...

Häromdagen visade jag några av fynden från husutrymningen på nationaldagen. Idag visar jag delar av innehållet i bananlådan. Men först en hälsning från min man.



"Nu är jag nöjd med fontänen. Några kalkstensbitar funna i trädgården som jag borrade hål i och ett 10 milimeters kopparrör blev lösningen på problemet. Nu spolar fontänen!" Hälsningar nublumannen. :-)

Men nu var det gamla saker vi skulle titta på ju. Vi fortsätter ute i trädgården och jobbar oss inåt då.



Det här fina vita emaljfatet med klarblå kant är ju som gjort för att odla lobelior i, eller hur?



Vi fortsätter på temat blått och emalj. En söt liten karott eller form, pasar lika bra till köttbullar som till köttfärspaj. Vi har testat båda varianterna. :-)



Ännu mera emalj. Något kaffe tänker jag inte koka i den pannan, den ska få tjänstgöra som blomkruka har jag tänkt. Men skålen används flitigt som beredningsbunke. De få beredningsbunkar i plast som vi har åker ut snart.



Vi byter material och går över till glas. En vackert etsad glasskål på små söta fötter står på byrån i vårt sovrum. Här ligger mina egenhändigt ihopknåpade pärlsmycken ihop med en waxtart från Yankee Candle.




De här små pressglastingestarna knep jag direkt. Jag älskar pressglas, nästan lika mycket som zink. :-)

Avslutningsvis den här vackra skålen som räddades ur traktorskopan i sista sekunden. Ingen ville ha den så då skulle den bli fyllning till pappas ladugårdsplan. Jag räddade den i sista sekunden. Strax efter att jag fiskat upp den hoppade yngste sonen ner i skopan och roffade åt sig sin älskade grodblomkruka. Sådan mor, sådan son! :-)




Det var allt för idag. I morgon blir det nog ett nytt inlägg om något gammalt. Vi ses då hoppas jag!

Inga kommentarer: