fredag 10 december 2010

Djurens vänner pysslar

Som den sanna djurvän jag är köpte jag en säck fågelfrön häromdagen. Blandade frön för att locka lite olika fåglar till trädgården. Monokultur med enbart solrosfrökonsumerande talgoxar blir lite trist i längden.

En snabb titt på påsens innehåll avslöjade mängder av små partiklar. Totalt inkompatibla med mina fröautomater. Jag kunde bett maken bygga ett fågelbord men det hade förmodligen blivit klart någon gång vid påsk. Lite tankemöda och en ny tur till Ica löste problemet och på köpet fick jag ett nytt pyssligt inlägg till bloggen. Två flugor på smällen minsann!



Ett halvt kg prima danskt ister från Icas kyldisk och en säck fågelfrön. Mer än så behövs inte för en rolig pysselstund i köket. Lägg istret i en lämplig gryta eller kastrull och låt det smälta.



Medan istret smälter i kastrullen plockar du fram formar och snöre av lämplig sort. Själv valde jag att använda små kakformar och vanligt hederligt steksnöre i bomull. Klipp till det i lagom längd och bered dig på nästa steg. Blanda i fågelfrön i kastrullen med ister så att det blir som en tjock gröt. Lägg snören i formarna och lägg i frösmeten. Packa väl.



In i kylen för att stelna och sedan kan du servera traktens fåglar dessa egenhändigt tillagade delikatesser. Tidsåtgång: du hinner bli färdig innan bebisen ledsnar på att sitta i babysittern och se på.

5 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Men vad kul att se inlägg från dig igen och så roligt med lillan, stort grattis!

kram Mia

Jenny sa...

Det där kommer att bli en riktig pyssel-bebis som du håller på! :)

Cissi sa...

Så fiffigt ;D

Essay_writer sa...

good job..

indianmarknad.se sa...

Roliga djurformer...