fredag 7 november 2008

Boktips för barnsliga själar

Nej då, jag har inte dött. Men jag behövde göra en mental djupdykning samtidigt som Nublu och familjen kräver sitt. Ingen tid över för att dela med sig av både ditt och datt här inte alltså. Tyvärr blev jag inte mycket klokare men sådant är livet. Ibland ser man inte naveln för allt ludd liksom.

I tisdags kom det paket iaf och barnen blev minst sagt lyckliga över innehållet. Det var tänkt att bli julklappar/födelsedagspresenter men jag hade inte hjärta att lägga undan paketet. Vad var det i då? Jo, böcker såklart. :) Så här kommer några boktips:



"Rundhunden och den bottenlösa dammen" är en jättefavorit hos minstingen som fyller 5 snart. Skriven av Inger och Lasse Sandberg och både text och illustrationer är en fröjd. Den handlar om Rundhunden som har spinkiga ben och hennes kompis som ramlar ner i Den bottenlösa dammen när de leker i parken. Deras vakthundar märker ingenting och Rundhunden blir alldeles stel av skräck...



En som verkligen regerar är Snurran. Antagligen världens mest bestämda kattunge som bor på Gräddbullevägen 4 och har en granne som heter Tant Rut. Det var min mamma som introducerade böckerna om Snurran för några år sedan när hon köpte "Snurran och den osande aborren". Det är Eva Bergström som skrivit böckerna som handlar om de vardagskonflikter vi föräldrar får tackla lite då och då. Det är nog ingen tillfällighet att böckerna heter "Snurran och dumoverallen", "Snurran äter ketchup" och "Snurran och fjärrkontrollen". ;-) Både 5- och 7-åringen gillar Snurran och det gör vi föräldrar också. Kan man göra annat när det står i boken "Då säger mamma att hon blir galen och bär in mig i mitt rum"? Igenkänningsfaktor? Enorm!



"Den 35 maj" av Erich Kästner är för de äldre barnen och för oss barnsliga vuxna som älskar sådana absurditeter som exempelvis en mekanisk stad som heter Elektropolis, att man äter blandat kött med hallonsås eller att man reser med sin farbror Agapetus till Söderhavet i sällskap med en talande cirkushäst...Den läser jag just nu för 7-åringen. Kanske i tyngsta laget för honom men än har det inte hörts några protester...

Nu ska jag smita från butiken en kort stund och fixa mig lite lunch. Annars hittar nästa kund som kommer in bara en uppsättning knotor och kotor.

Kramar till er alla!

9 kommentarer:

Desirée sa...

Jag har också lagt in ett inlägg om böcker idag - fast för vuxna!

Önskar dig en härlig helg!

Nilla sa...

Tack för boktipsen! Undrar dock om Ida på 2,5 år har något utbyte av dem än? Men hon växer ju och mamma brukar faktiskt tycka att det är roligt att läsa med *fniss*

Ha en trevlig helg och hoppas du hinner vila upp dig ibland med!

Kram!

Anonym sa...

Så trevliga boktips - tack för det. Har liksom börjat tröttna lite på Findus och Mamma Mu... :)

♥ Fyra årstider sa...

Hoppas allt är bra i Mjölby, min mamma var inne och yrade häromdagen för jag önskar mig de stora bakskålarna som ser ut som ett hjärta i vit. Men hon kunde inte lura ut det.
Kram Lotta

Tulipa sa...

Mina barn älskar Snurran! Också rolig för den vuxna läsaren!
Kram Tulipa

♥ Fyra årstider sa...

Hej vännen
Gulliga du vad glad jag blev när du skrev att jag kanske få låna några saker till repotaget...Tack snälla jag tittar förbi någon dag.
Kram Lotta

Lotta sa...

Hej min vän!

Tackar för boktipsen! Cajsa är heltokig i böcker nu. Hon älskar när de går till biblioteket med klassen och får låna 4 böcker var. Till att börja med var det enbart bilderböcker som gällde, men nu de senaste gångerna har det varit en hel del kapitelböcker som åkte med hem. Och det är så himla mysigt att sitta i sängen på kvällen och läsa för henne. Fast hon längtar väldigt mycket efter att lära sig läsa själv. Då får jag väl börja läsa för gubben eller nått istället!

Storkramen
Lotta

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh vad skönt att du är tillbaka , jag har faktiskt varit riktigt orolig ...... såg ngt om en affär i Mjölby som var till salu och trodde ngt hade hänt .
Men här är du nu !!

Kul med lite boktips , den där av Erich Kästner verkar ju helt suverän !!

Många kramar /Lotta

Himmelbit/Njut en smula sa...

Hej vännen!

Stort, stort tack för lådan!!! Det hade du verkligen inte behövt!! Jag blev såååå glad och nu har jag äntligen något fint att stoppa alla pillerburkar och kartor i ;-) :-D. Det var en perfekt överraskning - du gjorde min dag!

Kramar