torsdag 27 december 2007

Shabby chic noveau

Fick frågan häromdagen vad shabby chic är för inrednningsstil egentligen och vad som är typiskt för den. Jag rannsakade mig och mitt hem och kom fram till att det är definitivt inte shabby chic som skaparen Rachel Ashwell tänker sig den.

Snarare är det väl läge att kalla det för shabby chic noveau, en slags uppdaterad shabbystil som lånar drag av fransk-dansk lantstil, New England och engelsk country.



Skavda målade möbler samsas med helt nya. Några väntar fortfarande på sommar, sol och pensel med vit färg.



En äkta shabby chic noveau bangar inte för att ta in lite svart i inredningen också och tycker att kontraster piggar upp i inredningen.



Det viktigaste är ändå att hjärtat finns med, att man omger sig med saker man tycker om och har ett förhållande till. "Så länge man blandar saker man älskar kan det inte bli fel" påstås det att Josef Frank har sagt. Han om någon borde ju veta. ;-)



Nu är det snart helg igen. Och ett Grått Nytt Hår! :-)

1 kommentar:

Lotta sa...

Hej vännen!
Nu har du slagit huvudet på spiken tycker jag! Precis så uppfattar jag "vår" stil!

Jag tycker du har ett alldeles underbart blandat shabby chic hem!

Massa kramar!
Lotta